maitepsicocoach@gmail.com

Gestió del temps

Tothom parla de tenir temps, que no té temps, que el temps passa molt ràpid o molt lent; que cada vegada té menys temps per fer coses…  Moltes vegades volem fer més coses de les quals podem fer.

El temps ni és ràpid ni és lent, és el que és, és la nostra interpretació del temps el que fa que ho vegem i interpretem d’una forma o una altra.

En veritat, no tenim un problema de gestió de temps, sinó que tenim un problema sobre com ens gestionem a nosaltres mateixos, de com invertim les hores.

El dia té les hores que té i cal tenir en compte, que hem de descansar, tant a nivell físic com a psíquic.

Què passa? Que com som molt exigents amb nosaltres mateixos, ho volem tot i volem arribar a tot: treball, fer esport, ocupar-nos de la casa, anar a la compra, els fills… I pretenem fer-ho tot i fer-ho perfecte.

Això causa molta ansietat perquè si intentem fer-ho tot, no arribem bé a res. No sé pot estar amb la teva família i córrer per fer-ho tot; no pots anar al gimnàs corrent, fer la classe i sortir corrent; quedar per sopar i arribar corrent.  No solament no  té sentit sinó que a més no ho gaudeixes.

Cal ser conscient que on no s’arriba, no s’arriba, no ho podem abastar tot.

Després tenim els lladres de temps, que són aquells factors que ens impedeixen aprofitar el temps del que disposem, que ens causen una interrupció, per exemple, estar treballant en un document i que et vagin sortint en pantalla nous correus; el whatsaspp.

Recomanacions

En el cas de gestió personal:

  • aprendre a organitzar-se, realment, que haig de fer avui?
  • veure que és urgent i que pot esperar, planificar,
  • o ser tan exigent i voler abastar-ho tot.

Per exemple, pot ajudar a la nit, planificar el dia següent, agrupar tasques similars (ex. Comprar el pa, el super, anar a la tintoreria sempre que estigui tot volta).

  • saber dir no: de vegades ens demanen coses i ens costa dir que no per el “que pensessin”, “no puc fer-ho”, quan l’únic que sofreix les conseqüències si no arriba, és un mateix.
  • La televisió, fer zàping.
  • Internet… blogs, xarxes socials…
  • què em poso? Deixar la roba preparada el dia anterior. Desdejuni o taula muntada.

En el cas del treball:

  • definir objectius i tasques clau del dia, de la setmana, del mes.
  • muntar una escala de prioritats (es pot delegar, pot esperar 48 h, és necessari, és important, és urgent?)
  • aprendre a delegar,
  • tallar les interrupcions quan es realitza una tasca: una trucada, correu, algú que vulgues alguna cosa, desconnectar el mòbil per concentrar-se si s’està realitzant una tasca que requereix concentració, xarxes socials, whatsapp.
  • Ordre en les reunions: cada quant són realment necessàries, no allargar-les, que tractin realment els assumptes que importen.
  • Evitar la multitasca: saltar d’un lloc a un altre; acabar una cosa i després a per una altra.
  • Organitzar-se: amb carpetes, subcarpetes, alarmes.

Referències per llegir:

Ballenato, G. (2014). Gestió del temps. A la recerca de la eficàcia. Barcelona: Piràmide.

Davidson, J.P. (2000). La gestió del temps. Barcelona: Pearson Educació